sunnuntai 24. toukokuuta 2009

1. L.M. Montgomery: Runotyttö maineen polulla

Kyllä, päädyin Runotyttöjen ääreen vasta lukiossa. Minun on pitänyt jo hyvin, hyvin pitkään lukea ne, mutten aikaisemmin saanut millään lainattua niitä kirjastosta. Vasta Kaisa Ikolan Betty sai minut viimein tarttumaan Runotyttöihin. Muutamia vuosia sitten olen Montgomeryltä lukenut jonkin muun kirjan, jonka nimeä en enää muista.

Tyttökirjat ovat ihania, Montgomery on ihana ja Runotyttö on ihana. Luin ennen tätä kirjaa tietysti Pienen runotytön ja tein myös mokan kirjojen järjestyksessä ja lukaisin Runotyttö etsii tähteään -kirjan ennen tätä. Hiukan lukukokemusta tietysti häiritsi, että tiesin, mitä seuraavassa kirjassa tulee tapahtumaan, mutta ei se juurikaan nautintoa poistanut. Oli ihan mukava paikata aukko Emilian elämästä niiden lukiovuosienkin ajalta.

Tämän kirjan lukemiseen meni yllättävän kauan, koska ilmeisesti olen ollut varsin väsynyt koulun takia ja kun olen lukenut - tarkkaan ottaen kuunnellut - kirjaa nukkumaan mennessä, olen nukahtanut aina hyvin nopeasti. Parin viikon taaksepäin kelailun jälkeen sain kuitenkin vihdoin kirjan loppuun asti.

*******

Betty-sarjan ensimmäinen osa löytyy osoitteesta bettystewart.blogspot.com. Jostain syystä Blogger ei anna minun nyt luoda siihen linkkiä, pahoittelen.

2 kommenttia:

Supernaiivi kirjoitti...

En voi olla olematta samaa mieltä kanssasi Runotytöistä. Kerrassaan ihania kirjoja ovat. Ja hassua kyllä, minäkin luin ne väärässä järjestyksessä: ensin Runotyttö maineen polulla, sitten Runotyttö etsii tähteään, ja vasta viimeisenä se ensimmäinen, Pieni runotyttö. Eikä yhtään haitannut, oli vain kiva saada myöhemmin selville, mistä kaikki oli alkanut. Nyt olisi kiva vielä saada Pieni runotyttö ihan omaan omistukseen, kun kaksi muuta tuossa hyllyssä jo on.

Anonyymi kirjoitti...

Oh, joku kommentoi tänne! =)

Runotytöt ovat kyllä tosiaan aivan ihastuttavia. Anna-kirjat on myös ollut tarkoitus lukaista kaikki, mutta kesken sekin projekti jäi. Ehkä vielä joskus.

Ja ehkä minä vielä joskus jatkan tätä kirjablogianikin... Tulee kuitenkin sen verran paljon kaikkea mielenkiintoista luettua.